Tuntemattomat merimatkat

Unknown sea voyages

Talo kiinnitti huomiota vasta kun menin kadun toiselle puolelle katsomaan sitä. Talon ympärillä oli korkea, valkoinen muuri. Muuriin oli maalattu samalla vihreällä värillä kuin talokin, kuvia uivista delfiineistä. Talon vasemmalla puolella seinää oli vain pieni ikkuna ja oikealla puolella oli valtava maalattu kuva, jossa kaksi suurta ankkuria ja keskellä jonkinlainen kilpi, josta kirjoitukset olivat jo haalistuneet. Maalaus vei kaiken huomion. Mikä se oli ja miksi se oli maalattu talon seinään niin valtavan kokoisena?

Yritin löytää vastaavan maalauksen netistä ja tietoa sen historiasta. Löysin maalausta hyvin lähellä olevan kuvan, mutta siihen ei liittynyt sen enempää tietoa. Tulin siihen johtopäätökseen, että talon omistaja vain on halunnut tuoda esille oman kiinnostuksensa mereen, veneilyyn ja delfiineihin. Uteliaisuuteni oli kuitenkin herännyt ja tutustuin erilaisiin vaakunoihin ja merellisiin kuviin Espanjassa. Tietysti tuli esille kertomuksia suurista merenkävijöistä, joiden tarinoita luen mielelläni.

Martín Alonso Pinzón, espanjalainen purjehtija ja tutkimusmatkailija (1441-1493)

Hän oli espanjalainen purjehtija ja tutkimusmatkailija, joka purjehti Kolumbuksen kanssa ensimmäisenä Etelä-Amerikkaan. Martín Alonso Pinzón oli Pinta laivan kapteeni. Jotkut tarinat kertovat, että Pinzón ja hänen veljensä olisivat löytäneet Amerikan. Etelä-Amerikassa on hänen patsas Amerikan löytämisestä ja Pinzónien suku on vaatinut Etelä-Amerikan löytämisen kunniaa itselleen.

Luís Vaz de Torres, espanjalainen tutkimusmatkailija ja merenkulkija (1565 – 1613)

Luís Vaz de Torres mitä ilmeisimmin näki tutkimus matkallaan vuonna 1606 Australian pohjoisinta osaa, eli Cape Yorkin. Tähän johtopäätökseen on tultu, kun on tutkittu Torresin matkareittiä. Torres ei itse ole tällöin tiennyt, että se, mitä hän näki oli Australia. Tällaisen ajatuksen esitti vuonna 1980 merikapteeni Brett Hilder. Myös australialainen George Collingridge on esittänyt, että Torres ilmeisesti löysi Australian, tietämättä sitä koskaan itse. Torres itse puhui vain suurista saarista, joita oli joka puolella, mutta hän ei koskaan itse esittänyt löytäneensä Australiaa. Espanjan hallitus salasi Torresin matkaraportin, estääkseen brittiläisiä ja hollantilaisia löytämästä alueita. Torresin kertomus tuli julkisuuteen vuonna 1746, reilusti yli sata vuotta matkan jälkeen ja vasta silloin Torresinsalmi ristittiin hänen mukaansa.

San Telmon tarina

San Telmon tarina on tarina, joka oli melkein unohdettu pitkäksi aikaa, kunnes espanjalais-chileläinen ryhmä löysi sen uudelleen vuosina 1993 ja 1995. Tarina alkaa Napoleonin joukkojen karkotuksen jälkeen Espanjasta ja Ferdinandin VII paluusta valtaistuimelle vuonna 1814. Tuolloin Espanja joutui ratkaisemaan monia ongelmia omassa maassa ja Amerikan mantereella.

Neljän aluksen laivue lähti Cadizin satamasta 11. toukokuuta vuonna 1819 matkalla Amerikan mantereelle. Laivue pysähtyi Rio de Janeirossa ja täydensi varustustaan ennen saapumistaan ​​Montevideoon. Montevideossa aluksen kapteeni Rosendo Porlier, laivueen komentaja, päätti odottaa sopivia sääolosuhteita kiertääkseen Cape Hornin. Syyskuussa he yrittivät kiertää Cape Hornin, mutta huono sää ja myrskyt tuhosivat aluksia. San Telmon peräsin ja muut osat vaurioituivat. Fregatti Primorosa Mariana yritti hinata sitä, mutta tuloksetta. San Telmo jäi ajelehtimaan ja ajautui erilleen ryhmästä myrskyn aikana. San Telmon ja sen miehistön kohtalo jäi epävarmaksi. Myrskyn jälkeen San Telmo jatkoi ajautumista etelään, kohti jäätä. He näkivät jäätyneen maan ja yrittivät laskeutua lahteen, mutta pieni luoto oli heidän tiellään ja alus ajoi karille. Vuonna 1822 San Telmoa koskevien uutisten puutteen vuoksi se julistettiin kadonneeksi.

Vuosina 1820-1822 brittiläiset upseerit William Smith ja James Weddell purjehtivat lähelle epäillyn katastrofin aluetta ja löysivät espanjalaisen aluksen jäänteet Livingstonen saarelta. Nämä jäännökset osoittivat, että San Telmon miehistö on voinut selviytyä ja elää jonkin aikaa Etelämantereella. Sieltä löytyi kenkiä, solkia ja hylkeenluita. Lisäksi alueella havaittiin useita magneettisia poikkeavuuksia, jotka voisivat vastata San Telmon tykkejä ja ankkureita. Vaikka todisteet eivät ole täysin vakuuttavia, todisteet viittaavat siihen, että San Telmo ja sen miehistö saattoivat päästä ensimmäisinä Etelämantereen rannikolle, jonka espanjalainen amiraali Gabriel de Castilla näki aiemmin vuonna 1603. On tärkeää huomata, että nykyinen englantilainen kartografia , joka on peritty siltä ajalta, mainitsee San Telmon saaren. Tämä viittaus voi viitata siihen, että San Telmoa pidetään ensimmäisenä laivana, joka on saavuttanut Etelämantereen rannikolle ennen muita tunnettuja retkiä.

Unknown sea voyages

The house only caught my attention when I went across the street to look at it. The house was surrounded by a high, white wall. Pictures of swimming dolphins were painted on the wall in the same green color as the house. There was only a small window on the wall on the left side of the house, and on the right side was a huge painted image with two large anchors and some kind of shield in the middle, the writing on which had already faded. The painting took all the attention. What was it and why was it painted on the wall of the house in such a huge size?

I tried to find a similar painting online and information about its history. I found a picture very close to the painting, but it didn’t contain any more information. I concluded that the house owner just wanted to highlight his interest in the sea, boating, and dolphins. However, my curiosity was piqued, and I learned about different coats of arms and maritime images in Spain. Of course, there were stories about great seafarers, whose stories I enjoy reading.

Martín Alonso Pinzón, Spanish sailor and explorer (1441-1493)

He was a Spanish sailor and explorer who first sailed with Columbus to South America. Martín Alonso Pinzón was the captain of the Pinta. Some stories say that Pinzón and his brothers discovered America. In South America there is his statue of the discovery of America and the Pinzón family has claimed the honor of discovering South America for themselves.

Luís Vaz de Torres, Spanish explorer and navigator (1565 – 1613)

Luís Vaz de Torres most obviously saw the northernmost part of Australia, i.e. Cape York, during his research trip in 1606. This conclusion has been reached after investigating Torres’ travel route. Torres himself did not know at the time that what he saw was Australia. Such an idea was put forward in 1980 by sea captain Brett Hilder. Australian George Collingridge has also suggested that Torres discovered Australia without ever knowing it himself. Torres himself only spoke of large islands that were everywhere, but he never himself claimed to have discovered Australia. The Spanish government hid Torres’ travel report to prevent the British and Dutch from discovering the territories. Torres’ story became public in 1746, well over a hundred years after the trip, and only then was the Torres Strait named after him.

The story of San Telmo

The story of San Telmo is a story that was almost forgotten for a long time until it was rediscovered by a Spanish-Chilean team in 1993 and 1995. The story begins after the expulsion of Napoleon’s troops from Spain and the return of Ferdinand VII to the throne in 1814. At that time, Spain had to solve many problems in its own country and on the American continent.

A squadron of four ships left the port of Cadiz on May 11, 1819, on its way to the American continent. The squadron stopped in Rio de Janeiro and replenished its equipment before arriving in Montevideo. In Montevideo, the ship’s captain, Rosendo Porlier, the squadron commander, decided to wait for suitable weather conditions to round Cape Horn. In September they attempted to round Cape Horn, but bad weather and storms wrecked the ships. San Telmo’s rudder and other parts were damaged. The frigate Primorosa Mariana tried to tow it but without success. San Telmo got a drift and got separated from the group during the storm. The fate of San Telmo and its crew remained uncertain. After the storm, San Telmo continued to drift south, towards the ice. They saw the frozen land and tried to land in the bay, but a small islet stood in their way and the ship ran aground. In 1822, due to the lack of news about San Telmo, it was declared lost.

Between 1820 and 1822, British officers William Smith and James Weddell sailed close to the area of ​​the suspected disaster and found the remains of a Spanish ship on Livingstone Island. These remains showed that the San Telmo crew could have survived and lived for some time in Antarctica. Shoes, buckles and seal bones were found there. In addition, several magnetic anomalies were observed in the area that could correspond to the guns and anchors of San Telmo. Although not entirely conclusive, the evidence suggests that the San Telmo and its crew may have been the first to reach the Antarctic coast previously sighted by Spanish Admiral Gabriel de Castilla in 1603. It is important to note that current English cartography, inherited from that period, mentions of the island of San Telmo. This reference may indicate that the San Telmo is considered the first ship to reach the coast of Antarctica before any other known voyages.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *