Alicante, Torrevieja, Orihuela ja Benidorm johtavat liiketoiminnan kasvua maakunnassa

Lähes tuhat uutta yritystä on perustettu viimeisen vuoden aikana rakennus-, hotelli- ja palveluyritysten alalla. Huolimatta Ukrainan sodan aiheuttamasta inflaatiosta ja epävarmuudesta, Alicanten talouden hyvä kehitys on edes auttanut uusien yritysten liiketoiminnan jatkuvuutta ja jo olemassa olevien yritysten kasvua. Erityisen merkittävää on, että kyseiset yritykset ovat palkanneet henkilökuntaa, ei koske itsenäisiä ammatinharjoittajia, jotka toimivat yksin. Toisin sanoen ne ovat yrityksiä, joilla on työllistävää liiketoimintaa omistajansa lisäksi, siis vähintään yksi palkattu työntekijä. Alicanten kaupungissa on perustettu eniten yrityksiä viime vuonna, yhteensä 11 322 yritystä, seuraavaksi Torrevieja (2 532), Orihuela (2 843) ja Benidorm (3 337). Yritysten määrän kasvu on lisännyt myös uusien työntekijöiden palkkauksen lisääntymisenä viimeisen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa, että jokainen Alicanten yritys työllistää keskimäärin 8,6 työntekijää.

Tämän vuoden ensimmäiseen neljännekseen asti rakentaminen on ollut vilkasta, erityisesti johtuen rakennushankkeiden määrän kasvusta. Kiinteistörakennus toimintaa harjoittavia yrityksiä on siten enemmän kuin vuosi sitten samoin kuin rakennusalaan (putkityöt, rappaustyöt, sähköt jne.) liittyviä yrityksiä. Asuntojen hintaan vaikuttaa asuntokoron nousu. Tärkeimmät kiinteistöportaalit heijastavat jopa 15,6 %:n vuotuista nousua keskimääräisessä neliöhinnassa. Kustannusten nousu tai inflaation aiheuttama ostovoiman väheneminen eivät ole onnistuneet pysäyttämään Alicanten maakunnassa asuntojen hintoja, jotka päinvastoin jopa kiihtyivät huhtikuun aikana julkaistujen tietojen mukaan kiinteistöportaaleissa. Jotkut luvut heijastavat luottamusta siihen, että suurin osa omistajista uskoo, että he pystyvät myymään kiinteistönsä helposti huolimatta jatkuvista ennusteista markkinoiden hidastumisesta, jota ei ole varsinaisesti tapahtunut, vaikka pankit vakuuttavat, että se on jo havaittavissa rahoituksen tarpeen kysyntänä.

Asuntojen hinnat kasvussa, mutta kauppa käy vilkkaana

Idealistan laatiman kuukausiindeksin mukaan hinnat ovat nousseet viimeisen kuukauden aikana 1,4 %, jolloin vuositaso on 11,3%. Näin neliö maksaa jo keskimäärin 1 935 euroa koko maakunnassa. Fotocasan tarjoamat luvut osoittavat vielä suurempaa kasvua, vaikka ne koskevat yksinomaan käytettyjä asuntoja. Tässä tapauksessa portaali asettaa maakunnan keskimääräiseksi neliöhinnaksi 1 847 euroa, mikä on 1,6 % nousua edellisestä kuukaudesta ja 15,6 % vuositasolla. Alicante olisi siten neljäs provinssi, jossa hinnat ovat nousseet eniten viimeisen vuoden aikana Baleaarien, Teneriffan ja Navarran jälkeen. Näin ollen INE Property Transfer Statisticsin mukaan Alicantessa myytiin tammi- ja helmikuussa 8 859 asuntoa, mikä on 14,17 % kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Osa tästä tuloksesta selittyy sillä, että monet maakunnasta kiinteistön ostaneet eivät tarvitse rahoitusta, joten korot eivät heitä koske. Suurista kaupungeista erottuu Alicante, joka kirjasi 17,8 %:n vuosittaisen kasvun. Kun taas Elchen kehitys maltillisempaa 9,5% ja Benidormissa 8,4 %. Tämä koskee useita ulkomaalaisia, jotka etsivät toista asuntoa.

Uusi kuluttajasukupolvi

Vuoteen 2020 asti Espanjan markkinat olivat liian riippuvaisia ​​kiinalaisesta matkailusta. Kiinalainen oli sen tyypin turisti, joka vuosia sitten lensi käsimatkatavaroiden kanssa toiselta puolelta maailmaa Espanjaan ja osti matkalaukun tai useamman mistä tahansa erikoisliikkeestä täyttääksesi ne ostoksilla. Pandemian myötä tämän tyyppinen ostosmatkailu katosi. Markkinoiden elpyminen on joka tapauksessa tapahtumassa. Myyntiluvut ovat elpymässä pandemiaa edeltäneelle tasolle. Monet yritykset tiedostavat myös uudet asiakkaat, jotka eivät tule kauppoihin vain siksi, että ne ovat osa hänen lomasuunnitelmaansa, vaan koska niitä on naapurustossa saatavilla. Merkittävintä on uudenlaisen nuoremman asiakaskunnan ilmaantuminen, jotka ovat paljon tietoisempi siitä, mitä halutaan ostaa ja valinnoissa arvostaa yksilöllisyyttä, oman persoonallisuuden esiin tuomista. Et pukeudu vain ylellisesti, vaan ostat sitä mikä todella miellyttää ja arvostat merkkibrändejä. Nuori asiakas on erittäin tärkeä ja vaativa kuluttaja. Joka kerta hän haluaa olla enemmän osa brändejä ja hän nauttii ostoksista sekä kulutushyödykkeenä että itsensä ilmaisuvälineenä. Espanjassa näitä asiakkaita on edelleen vähän verrattuna muihin alueisiin, kuten Aasiaan, jossa on uusi nuorten luokka, joka on rikastunut hyvin nopeasti.

Suurten kaupunkien lisäksi Espanjan luksusta on eliittiloma kohteissa. Ibiza on jo vuosia ollut kansainvälisen, kosmopoliittisen ja hedonistisen matkailun keskus, joka kuluttaa muotia viihteenä. Asiakaskunta on 16–50-vuotiaita ja 80 prosenttia ulkomaalaisia. Paljon hollantilaisia, arabeja, ranskalaisia ja englantilaisia. He ovat hyvin perillä asioista ja heillä on selkeät ajatukset etsimistään merkeistä, mutta haluavat kokeilla myös kaikkea uutta. Täällä ei ole tilaa tavanomaiselle ylellisyydelle, vaan Ibizan hengessä kaikkein räikein ja iloisin muoti myy.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *